Wednesday, November 14, 2007

الاسس الرئيسيه التى يبنى عليها الزواج


لوكنت بتفكر فى الارتباط والخطوبه والجواز مفيش مشكله بس هل عندك استعداد لتحمل المسئوليه ولا لاء هتقولى طيب وانا اعرف منين

انا عندى استعداد ولا لاء اقولك تعمل ايه عشان تعرف اسال نفسك كام سؤال؟


هل انت شخصيتك متكامله ؟

هتقولى يعنى ايه تكامل الشخصيه انتى هتعقديها ولا ايه هتقعدى بقى تقولى تكامل ومش تكامل ايه الكلام الكبير ده هقولك خدنى على قد

عقلى وخليك معايا للاخر تكامل الشخصيه بمعنى تكامل النمو الجسمى والعقلى والنفسى والاجتماعى

هل عندك القدره على الاخذ والعطاء؟


هل عندك القدره على تكوين علاقات اجتماعيه؟


هل انت متحرر من النرجسيه (الانانيه)يعنى ؟


هل عندك استعداد لمواجهه المشكلات العنيفه او الصبعبه؟


ودلوقتى بقى هقول شويه نصائح للمقبلين على الخطوبه وخدوا بالكم قوى من الكلام اللى انا بقوله انا مش بهزر وكل واحد ادرى بمصلحته


قبل ما تختار او تختارى زوجه او زوج اختار اب لابنك اختار ام لبنتك ولو كنت خلاص خطبت او كنتى انتى اتخطبتى يبقى خدوا بالكم


من انك بتتعامل مع شخصيه واقعيه لها عيوب ومميزات وليست شخصيه مثاليه وان تتعامل مع الشخصيه كما هى وليس كمل يجب ان


تكون عليه وتجنب الحديث عن الماضى وكل ما حدث فيه من مغامرات ولا تضع شريك حياتك فى مقارنه مع الاخرين وبلاش الغيره


الزياده عن الحد يجب الا يهمل الطرفان التعبير عن الحب سواء تصريحا او تلميحا كلما سنحت الفرصه لان ذلك يؤدى الى تجديد


العاطفه كما لابد من اعمال العقل فى مرحله الخطوبه لانها اهم مرحله فى الحياه التى سوف يبنى على اساسها الحياه الزوجيه


وفى النهايه احب اقول ان مرحله الخطوبه هى المرحله الزائفه التى يتجمل فيها كل فرد امام الاخر


تابعونى المره الجايه عشان اقولك واقولك ازاى تعرف او تعرفى الشخص المناسب ليك او ليكى ؟

1 comment:

سارة said...

كريمة يابنتى

هى الناس لاقية تاكل عشان تتجوز

وبعدين مين المجنون اللى يتجوز ده

ههههه باهزر والله انا عارفة الحاجيتين اللى الناس مش بتبطل تعملهم هما الاكل والزواج

متابعين يا قمر
التكملة ان شاء الله